Connect with us

Viral

DS Anwar Ibrahim tegur netlzen, Rupanya ini yang terjadi

Published

on

Satu ciapan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meminta rakyat Malaysia supaya tidak memberinya nama panggilan sebagai ‘Papa’ mengundang perhatian warganaet di laman Twitter.

Ahli Parlimen Tambun itu membalas komen seorang pengguna Twltter, @mirulwrld yang mengucapkan ‘Selamat pagi papa’ di bawah posting berhubung rasuah dalam kalangan ahli politik di Malaysia.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Anwar Ibrahim (@anwaribrahim_my)

Advertisement

Kira-kira sejam selepas itu, beliau membalas dengan menulis ‘Jangan buat begitu’ kepada pengguna Twltter tersebut sehingga diulang kicau lebih 11,000 dan menerima 17,700 tanda suka.

Sebelum ini, dua Perdana Menteri memiliki panggilan ‘istimewa’ yang melambangkan figura kebapaan sekali gus membuatkan rakyat berasa dekat dengan pemimpin mereka.

Sewaktu Tan Sri Muhyiddin Yassin and Datuk Seri Ismail Sabri menerajui negara, masing-masing yang mesra dipanggil ‘Abah’ dan ‘Pak Long’ tidak menolak dipanggil sebegitu terutama oleh warganet.

Untuk rekod, Anwar menamatkan penantian 24 tahun bagi bergelar Perdana Menteri susulan kejayaan dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) pada 19 November lalu.

Advertisement

Sumber : ohmy media

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan arahan yang dikeluarkan kepada syarikat Padiberas Nasional Berhad (Bernas) untuk membayar kepada pesawah miskin bukanlah untuk merobohkan empayar Syed Mokhtar Al-Bukhary.

Jelasnya, perbincangan telah dibuat bersama tokoh konglomerat itu sebelum arahan dikeluarkan. “Saya telah mengadakan perbincangan baik dengan Syed Mokhtar dan beliau bersetuju,” katanya menerusi sidang akhbar di Kementerian Kewangan pada Selasa.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai kritikan pihak selepas Bernas diarahkan untuk membayar RM10 juta bulan ini dan RM50 juta tahun hadapan kepada pesawah miskin.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegur tokoh korporat, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary kerana memonopoli import beras di negara ini. Beliau menegaskan, kerajaan pimpinannya tidak akan mengizinkan lagi pembolotan kekayaan oleh tokoh-tokoh politik yang dengan begitu mudah menghlsap dar4h pesawah yang mlskin.

Advertisement

“Dan sekarang umpamanya kita tidak boleh bebankan seorang Syed Mokhtar sehingga kita dapat teliti keberuntungan dia dan sama ada pulangan itu berpatutan.

“Oleh tetapi saya telah gesa beliau buat sesuatu segera maka beliau peruntukkan sekarang bulan ini juga RM10 juta kepada petani dan pesawah miskin dan mulai tahun depan RM50 juta daripada Padiberas Nasional Berhad (Bernas),” katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet di Putrajaya, hari ini.

Anwar yang juga Menteri Kewangan menjelaskan, untuk berlaku adil, kebenaran mengimport beras yang diberikan oleh kerajaan kepada Syed Mokhtar bukan dalam bentuk konsesi kepada beliau secara individu.

Sebaliknya, menurut beliau, ia dianugerahkan kepada Bernas yang ketika itu dimiliki oleh Tan Sri Tan Boon Seng dan Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim.

“Syed Mokhtar telah membeli syarikat ini 31 peratus daripada Boon Seng sekitar RM800 juta dan syarikat yang dipunyai Shahidan RM400 juta,” jelasnya.

Advertisement

Dalam perkembangan lain, Anwar memberitahu, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu akan mengumumkan harga telur pada kadar yang lebih rendah esok. Beliau menambah, beberapa langkah turut diambil termasuk mengurangkan kebergantungan kepada kartel.

“Jadi kita harap jumlah pengedaran telur dalam pasaran cukup dan harganya itu diberitahu tadi akan dikurangkan,” katanya.

Anwar turut mengumumkan, menteri-menteri Kabinet bersetuju supaya gaji mereka dipotong 20 peratus setiap bulan sebagai tanda prihatin terhadap masalah rakyat.

Beliau berkata, pemotongan itu akan dilakukan sehingga ekonomi negara kembali pulih.

“Saya berterima kasih atas kesediaan mereka melakukan sedikit pengorbanan,” katanya.

Advertisement

Anwar juga menafikan dakwaan pihak tertentu bahawa beliau mengambil gaji sebagai Menteri Kewangan.

“Ada orang kata Anwar patutlah dia tidak ambil gaji PM, dia ambil gaji Menteri Kewangan. Tak betul, gaji ini satu sahaja,” jelasnya.

Sementara itu, Perdana Menteri berkata, Bajet 2023 yang dibentangkan oleh bekas Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz sebelum Parlimen dibubarkan dahulu akan diteliti semula.

Menurut beliau, sebahagian besar perkara yang terkandung dalam bajet tersebut boleh diterima namun Kabinet dan Kementerian Kewangan diberi ruang untuk memberi pandangan mengenai sebarang penambahbaikan.

Anwar berkata, pentadbirannya juga bersedia meneruskan program dan undang-undang yang dicadangkan oleh kerajaan terdahulu di bawah Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) sekiranya bermanfaat untuk rakyat dan negara.

Advertisement

Sumber : MalaysiaGazette

Continue Reading
Advertisement

Uncategorised

4tahun ada masaIah Pandai Sarah sorok dari Anak2. Ini pula jadi bila ‘call’ Syamsul

Published

on

By

Syamsul Yusof mengambil langkah berdiam diri dan gagal dihubungi bagi mendapatkan komennya berhubung tindakan isteri pertama, Puteri Sarah Liyana yang memfailkan perceraian, hari ini.

Cubaan Harian Metro menghubungi Syamsul yang kini sibuk menjalani penggambaran filem terbaru arahannya, The Original Gangster tidak berjaya apabila dia tidak menjawab panggilan telefon dan mesej WhatsApp.

Pelakon Puteri Sarah Liyana, 38, menjelaskan masih belum memaklumkan kepada dua anaknya, Syaikhul Islam, 5, dan Summayah, 3, berhubung bakal berpisah dengan bapa mereka, Syamsul Yusof.

Puteri Sarah berkata, dia masih belum memutuskan menjelaskan perkara itu kerana Syaikhul dan Summayah masih kecil serta belum memahami situasi sebenar.

“Anak-anak masih kecil dan rasanya mereka belum memahami apa yang terjadi. “Mereka baik-baik sahaja dan kini, dalam jagaan keluarga dan mentua,” katanya kepada pemberita sejurus selesai memfailkan

Advertisement

perceraian terhadap Syamsul di Kompleks Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, di sini, pagi tadi.

Konflik rumah tangga Puteri Sarah dan Syamsul mula diperkatakan sejak empat tahun lalu, tetapi anak Datuk Yusof Haslam itu tidak pernah membuka mulut mengenainya.

Susulan pengakuan Syamsul, topik berkaitan kemelut rumah tangganya dan kehadiran Ira Kazar sebagai isteri kedua hangat diperkatakan sehingga ‘trending’ dalam media sosial.

Puteri Sarah dan Syamsul mendirikan rumah tangga pada 8 Mac 2014.

Terdahulu, Puteri Sarah nekad mengambil jalan perpisahan untuk perhubungan mereka selepas sudah berfikir masak-masaknya dalam jangka masa lama sejak empat tahun lalu sehingga akhirnya menutup peluang kedua untuk Syamsul.

Advertisement

Apapun, keputusan untuk berpisah ini semestinya sudah diketahui Syamsul kerana ia terlebih dulu dimuat naik Puteri Sarah di Instagram minggu lalu sebelum memfailkannya di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

Terdahulu, Syamsul dalam temubual eksklusif bersama Harian Metro berkata, dia berusaha untuk memperbaiki hubungannya dengan Puteri Sarah dan keluarganya.

Sumber : HMetro

Continue Reading

Viral

Terus berubah wajah, Netlzen Panas wartawan tiba2 tanya soalan Ini dekat Sarah di depan orang ramai

Published

on

By

“Kita mula (berumah tangga) pada 8 Mac (2014), kita habiskan 8 Mac ini.” Itulah antara kata-kata keramat Puteri Sarah Liyana, yang nekad mahu berpisah meskipun telah hampir 9 tahun melayari bahtera rumah tangga bersama suaminya.

Dia turut lega apabila prosiding hari ini berjalan selesai, malah diibaratkan suatu beban besar sudah terlepas daripada bahunya. Anak tak tahu apa-apa… tapi memang dah bincang dengan Datuk & Datin, mereka hormat pilihan Sarah
Terdahulu, pelakon berusia 38 tahun ini akui masih belum maklumkan kepada Syaikhul Islam dan Summayah berhubung mahu berpisah dengan bapa mereka.

Hal ini kerana, umur kedua-dua anaknya itu masih kecil serta belum memahami situasi sebenar. Bagaimanapun, Puteri Sarah sudah bincangkan perkara ini bersama ibu bapa Syamsul dan mereka hormat segala pilihannya.

Orang luar tidak tahu, ada sebab kenapa dia (Datin) jadi begitu…hanya saya, pihak sebelah sana & JAWI saja tahu.

Ditanya mengenai kelantangan Datin Patimah Ismail tegur anaknya di media sosial, Puteri Sarah bagaimanapun mempertahankan perkara itu. Ujarnya secara ringkas, ini kerana terdapat banyak isu dalaman yang berlaku namun tidak didedahkan kepada umum.

Advertisement

Justeru, dia meminta kerjasama semua pihak agar tidak sewenang-wenangnya mengecam tindakan ibu mentuanya. Sejujurnya masih sayang Syamsul? lni respon spontan Puteri Sarah (minit 1:30)
Sepanjang di mahkamah pagi tadi, pelakon drama `Melastik Ke Hatimu’ ini akui fokusnya adalah tanggungjawab terhadap anak-anak.

Namun apabila ditanya masihkah ada lagi perasaan sayang kepada Syamsul, Puteri Sarah dilihat pejamkan matanya buat seketika sebelum menolak secara balk daripada jawab persoalan berikut.

Antara reaksi netizen.

Sumber : kisahdunia

Advertisement
Continue Reading

Viral

lra, Ayah dan Kakak ke penjar4? Baru je pguam sarah bagitahu ada sesuatu terjadi pada lG kakak lra

Published

on

By

Setelah 4 tahun memendam pelbagai perasaan, nampaknya 2023 adalah masa kebangkitan Puteri Sarah Liyana daripada kemelut perkahwinannya. Mana tidaknya, awal-awal lagi aktres ini melakukan persiapan rapi termasuklah mengambil tindakan undang-undang tegas demi kebaikan masa depannya bersama anak-anak.

Cukuplah 9 tahun jadi isteri I Syamsul
Seperti ramai sedia makium, pagi tadi Puteri Sarah sambil ditemani 2 adiknya memfailkan tuntutan berpisah terhadap Syamsul.

la susulan krisis rumah tangganya tidak menemui sebarang jalan damai, di samping enggan bermadu dengan Ira Kazar. Walau apa pun berlaku, dia tidak akan menarik semula hasrat tersebut.

Bahkan ironinya lagi, tarikh sebutan pertama perbicaraan ditetapkan betul-betul pada sehari sebelum ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-9.

Mereka sepatutnya tidak boleh dekati Syamsul…tapi berkahwin di luar negara pula
Selepas tindakan pertama itu, ia bakal disusuli dengan prosiding hlna mahkamah terhadap Ira Kazar, bapa serta seorang kakak kandungnya.

Advertisement

 

Menurut peguam syarie Datuk Akberdin Abdul Kader, 3 beranak itu didakwa secara jelas dan terang tidak mematuhi perintah injuksi yang dikeluarkan mahkamah tahun lepas.

Advertisement

la termasuklah pernikahan Ira Kazar bersama Syamsul di Thailand baru-baru ini. Tambah beliau lagi, mereka boleh dikenakan jumlah denda serta tempoh penjara tertentu jika didapati bersalah.

Tabahlah bila 1 family kena…ini contoh wanita berilmu, yang tahu nak buat apa sekiranya diuji
Meninjau ke ruangan, rata-rata netizen mendoakan agar Puteri Sarah selaki pihak yang teraniaya mendapat keadilan sewajarnya.

Dalam waktu yang sama, mereka turut mengambil iktibar terhadap setiap tindakan yang diambil oleh selebriti berkenaan terhadap pengganggu rumah tangga.

Terdapat juga komen dari netizen yang memaklumkan akuan lG kakak kepada lra kazar iaitu yasmin kazar yang semalam tular kini di tidak aktif.

Terdahulu pada semalam, Beberapa ciapan dari akaun Twitter milik kakak kepada isteri kedua pengarah Syamsul Yusof, Ira Kazar iaitu Yasmin Kaza didakwa menyindir Puteri Sarah dan keluarga Datuk Yusof Haslam.

Advertisement

Menerusi satu ciapan, kakak Ira itu didakwa mempersoalkan tindakan Puteri Sarah yang kerap memuatnaik hantaran di Instagram.

“Rosaklah perempuan perempuan yang suka ‘viral’ sana sini acah acah tersakiti dicurangi. Semua nak kongsi pada masyarakat lepas tu lalu di Timeline aku. Bodoh menyampah aku tengok. Engkau orang tak ada Tuhan ke?” ciapnya.

Selain itu, wanita itu turut menyifatkan tindakan Puteri Sarah adalah lucu.

“‘Kinda funny’ bila kau tak suka ‘fake account’ ganggu tapi tak sekat. ‘Kinda hilarious’ bila kau siap ‘pinned’ fitnah dari ‘fake account’. ‘You are damn funny, girl’. Oh and fake too,” tulisnya.

Tindakan kakak Ira itu mula mendapat perhatian dan mula diperkatakan dalam kalangan warganet menerusi komen yang ditinggalkan di Instagram Puteri Sarah.

Advertisement

“Tengok IG akak dia Yasmin Kaza, ‘if not mistaken’ asyik nak menangkan adik dia ja. Pelik kalau aku jadi kakak, adik buat perangai memang takkan mengaku adik buang jauh-jauh terus,” komen seorang pengguna.

Sumber : HM

Continue Reading

hi

Most Popular

Copyright © 2017-2018 ArenaBolaSepak.MY