Connect with us

Viral

Dulu Gaji Mewah Sampai Beli 7Kereta,Tk Sangka Sekarang Ini Naslb Pemain Kedah Ini

Published

on

Zaman kini, kerjaya sebagai pemain bola sepak telah menjadi impian semua orang. Mana tidaknya, selain daripada dapat menjadi bintang bola sepak, kerjaya sebagai pemain bola sepak profesional turut menjanjikan pendapatan yang lumayan sehingga mencecah puluhan ribu ringgit sebulan. Begitulah yang dikongsikan oleh bekad pemain Kedah FA ini, namun sisi sebenar, kita masih belum mengetahui apakah realiti sebenar yang dihadapi oleh seorang pemain bola sepak.

Pengalaman yang lampau telah menginsafkan serta memberi banyak pengajaran kepada pemain pertahanan Kedah Azmeer Yusof . Beliau pernah bertindak diluar batasan apabila menjadi seorang yang ‘gila kereta’ sehingga sanggup berbelanja mewah semata-mata untuk membeli kereta idaman.

Disebabkan kesilapannya itu, Azmeer tampil berkongsi di media sosial tiktok dan cuba menasihati para pemain bola sepak terutamanya yang bergaji besar supaya tidak terlalu boros dan asyik menghabiskan duit kepada perkara yang tidak mendatangkan hasil. Kesilapan itu juga dianggap satu perbuatan yang tidak berfaedah dan tidak menjanjikan masa depan yang baik dari segi kewangan seorang pemain bola sepak.

Pemain yang berusia 30 tahun itu berkongsi, sebaiknya mereka tidak ada keperluan pun untuk memohon kad kredit kerana jika seseorang itu tidak mempunyai disiplin untuk membayar hutang, pasti akan mengundang masalah di kemudian hari. Beliau turut berpesan supaya jangan cuba-cuba memohon pinjaman peribadi.

Antara nasihat Azmeer Yusof adalah ” kurangkanlah membeli belah barang-barang yang mahal tetapi akhirnya tidak digunakan dan beliau mencadangkan beli emas. Keperluan insurans juga perlu sebagai kaedah perlindungan dan cubalah berhenti merokok, semasa duit tengah ada, ambillah peluang untuk membeli rumah” kongsinya.

Advertisement

Beliau baru sahaja menyambut hari lahirnya yang ke-30 pada Isnin yang lalu, dan turut terkenang akan kesilapannya yang lalu. Azmeer turut mengaku pernah menikmati kehidupan yang cukup mewah sebagai seorang pemain bola sepak profesional, pada masa itu beliau langsung tidak berfikir panjang untuk cuba menyimpan dan beli rumah atau melabur dalam apa-apa instrumen untuk perancangan kewangan di masa hadapan.

” Saya dulu pernah beli 7 kereta dan sehingga saya berumur 30 tahun kini, saya masih tidak dapat langsaikan hutang.

“Saya rasa, sayalah manusia paling bodoh di dunia kerana dengan hasil gaji yang lumayan bermula dari tahun 2009 sehingga 2019, saya sepatutnya telah menyelesaikan semua hutang itu sehingga langsai namun saya gagal mencapainya” Kongsi Azmeer mengakui kesalahannya.

Antara kesilapan yang tak masuk akal pernah dilakukannya ialah memohon sehingga 5 kad kredit untuk berbelanja sesuka hati, Azmeer juga membuat kesilapan dengan membuat pinjaman peribadi dan membeli sebuah kereta Satria Neo, Honda City, Mitsubisihi Lancer, Audi, Honda FD, Toyota Vellfider dan D-Max.

Kesilapan membeli kereta terlalu banyak dan hutang yang bertimbun-timbun akhirnya membawa padah apabila permohonan pinjaman rumahnya gagal mendapat kelulusan. Hal ini kerana rekod pinjaman dalam CCRIS meliputi hutang kad kredit dan pinjaman peribadi.

Advertisement

“Selepas menghadapi situasi itu, saya membuat keputusan untuk menjual semua kereta yang saya miliki kecuali Vellfire kerana sudah meniatkan untuk kegunaan ibu bapa saya. Saya cuba sedaya upaya untuk menyelesaikan hutang kad kredit dan pinjaman peribadi.

“Jika dilihat sebelum ini, jumlah komitmen bulanan saya mencecah RM10,000 sebulan, namun kini ia sudah dapat dikurangkan dan tidaklah merisaukan saya atau pening kepada kalau tib-tiba gaji tidak masuk atau apa-apa perkara yang terjadi pada karier bola sepak saya.

“Apa yang telah berlaku ini sebagai pengajaran buat saya, Allah telah menghadiahkan sebuah rumah sendiri kepada saya di Alor Setar. Semoga asbab dari sebuah rumah ini, menjadi pemangkin untuk saya kembangkan lagi dengan cara menambah aset pembelian rumah-rumah lain dengan izin Allah” Kongsi beliau.

Perkongsian Azmeer Yusof ini ternyata satu peringatan buat kita semua, bukan sahaja untuk para pemain bola sepak yang sedang menikmati gaji lumayan saat ini, tetapi untuk semua mereka yang mempunyai kemewahan pada ketika ini. Nasihat Azmeer adalah sebagai tindakan untuk kita sentiasa berjaga-jaga dan merancang kewangan dengan sebaiknya supaya pengakhiran karier tidak membebankan kita dengan hutang.

Kita juga boleh bersara dengan tenang dan mempunyai sumber kewangan yang stabil walaupun sudah tidak bekerja dengan gaji yang lumayan lagi.

Advertisement

Sumber : ammar.my

Continue Reading
Advertisement

Uncategorised

4tahun ada masaIah Pandai Sarah sorok dari Anak2. Ini pula jadi bila ‘call’ Syamsul

Published

on

By

Syamsul Yusof mengambil langkah berdiam diri dan gagal dihubungi bagi mendapatkan komennya berhubung tindakan isteri pertama, Puteri Sarah Liyana yang memfailkan perceraian, hari ini.

Cubaan Harian Metro menghubungi Syamsul yang kini sibuk menjalani penggambaran filem terbaru arahannya, The Original Gangster tidak berjaya apabila dia tidak menjawab panggilan telefon dan mesej WhatsApp.

Pelakon Puteri Sarah Liyana, 38, menjelaskan masih belum memaklumkan kepada dua anaknya, Syaikhul Islam, 5, dan Summayah, 3, berhubung bakal berpisah dengan bapa mereka, Syamsul Yusof.

Puteri Sarah berkata, dia masih belum memutuskan menjelaskan perkara itu kerana Syaikhul dan Summayah masih kecil serta belum memahami situasi sebenar.

“Anak-anak masih kecil dan rasanya mereka belum memahami apa yang terjadi. “Mereka baik-baik sahaja dan kini, dalam jagaan keluarga dan mentua,” katanya kepada pemberita sejurus selesai memfailkan

Advertisement

perceraian terhadap Syamsul di Kompleks Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, di sini, pagi tadi.

Konflik rumah tangga Puteri Sarah dan Syamsul mula diperkatakan sejak empat tahun lalu, tetapi anak Datuk Yusof Haslam itu tidak pernah membuka mulut mengenainya.

Susulan pengakuan Syamsul, topik berkaitan kemelut rumah tangganya dan kehadiran Ira Kazar sebagai isteri kedua hangat diperkatakan sehingga ‘trending’ dalam media sosial.

Puteri Sarah dan Syamsul mendirikan rumah tangga pada 8 Mac 2014.

Terdahulu, Puteri Sarah nekad mengambil jalan perpisahan untuk perhubungan mereka selepas sudah berfikir masak-masaknya dalam jangka masa lama sejak empat tahun lalu sehingga akhirnya menutup peluang kedua untuk Syamsul.

Advertisement

Apapun, keputusan untuk berpisah ini semestinya sudah diketahui Syamsul kerana ia terlebih dulu dimuat naik Puteri Sarah di Instagram minggu lalu sebelum memfailkannya di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

Terdahulu, Syamsul dalam temubual eksklusif bersama Harian Metro berkata, dia berusaha untuk memperbaiki hubungannya dengan Puteri Sarah dan keluarganya.

Sumber : HMetro

Continue Reading

Viral

Terus berubah wajah, Netlzen Panas wartawan tiba2 tanya soalan Ini dekat Sarah di depan orang ramai

Published

on

By

“Kita mula (berumah tangga) pada 8 Mac (2014), kita habiskan 8 Mac ini.” Itulah antara kata-kata keramat Puteri Sarah Liyana, yang nekad mahu berpisah meskipun telah hampir 9 tahun melayari bahtera rumah tangga bersama suaminya.

Dia turut lega apabila prosiding hari ini berjalan selesai, malah diibaratkan suatu beban besar sudah terlepas daripada bahunya. Anak tak tahu apa-apa… tapi memang dah bincang dengan Datuk & Datin, mereka hormat pilihan Sarah
Terdahulu, pelakon berusia 38 tahun ini akui masih belum maklumkan kepada Syaikhul Islam dan Summayah berhubung mahu berpisah dengan bapa mereka.

Hal ini kerana, umur kedua-dua anaknya itu masih kecil serta belum memahami situasi sebenar. Bagaimanapun, Puteri Sarah sudah bincangkan perkara ini bersama ibu bapa Syamsul dan mereka hormat segala pilihannya.

Orang luar tidak tahu, ada sebab kenapa dia (Datin) jadi begitu…hanya saya, pihak sebelah sana & JAWI saja tahu.

Ditanya mengenai kelantangan Datin Patimah Ismail tegur anaknya di media sosial, Puteri Sarah bagaimanapun mempertahankan perkara itu. Ujarnya secara ringkas, ini kerana terdapat banyak isu dalaman yang berlaku namun tidak didedahkan kepada umum.

Advertisement

Justeru, dia meminta kerjasama semua pihak agar tidak sewenang-wenangnya mengecam tindakan ibu mentuanya. Sejujurnya masih sayang Syamsul? lni respon spontan Puteri Sarah (minit 1:30)
Sepanjang di mahkamah pagi tadi, pelakon drama `Melastik Ke Hatimu’ ini akui fokusnya adalah tanggungjawab terhadap anak-anak.

Namun apabila ditanya masihkah ada lagi perasaan sayang kepada Syamsul, Puteri Sarah dilihat pejamkan matanya buat seketika sebelum menolak secara balk daripada jawab persoalan berikut.

Antara reaksi netizen.

Sumber : kisahdunia

Advertisement
Continue Reading

Viral

lra, Ayah dan Kakak ke penjar4? Baru je pguam sarah bagitahu ada sesuatu terjadi pada lG kakak lra

Published

on

By

Setelah 4 tahun memendam pelbagai perasaan, nampaknya 2023 adalah masa kebangkitan Puteri Sarah Liyana daripada kemelut perkahwinannya. Mana tidaknya, awal-awal lagi aktres ini melakukan persiapan rapi termasuklah mengambil tindakan undang-undang tegas demi kebaikan masa depannya bersama anak-anak.

Cukuplah 9 tahun jadi isteri I Syamsul
Seperti ramai sedia makium, pagi tadi Puteri Sarah sambil ditemani 2 adiknya memfailkan tuntutan berpisah terhadap Syamsul.

la susulan krisis rumah tangganya tidak menemui sebarang jalan damai, di samping enggan bermadu dengan Ira Kazar. Walau apa pun berlaku, dia tidak akan menarik semula hasrat tersebut.

Bahkan ironinya lagi, tarikh sebutan pertama perbicaraan ditetapkan betul-betul pada sehari sebelum ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-9.

Mereka sepatutnya tidak boleh dekati Syamsul…tapi berkahwin di luar negara pula
Selepas tindakan pertama itu, ia bakal disusuli dengan prosiding hlna mahkamah terhadap Ira Kazar, bapa serta seorang kakak kandungnya.

Advertisement

 

Menurut peguam syarie Datuk Akberdin Abdul Kader, 3 beranak itu didakwa secara jelas dan terang tidak mematuhi perintah injuksi yang dikeluarkan mahkamah tahun lepas.

Advertisement

la termasuklah pernikahan Ira Kazar bersama Syamsul di Thailand baru-baru ini. Tambah beliau lagi, mereka boleh dikenakan jumlah denda serta tempoh penjara tertentu jika didapati bersalah.

Tabahlah bila 1 family kena…ini contoh wanita berilmu, yang tahu nak buat apa sekiranya diuji
Meninjau ke ruangan, rata-rata netizen mendoakan agar Puteri Sarah selaki pihak yang teraniaya mendapat keadilan sewajarnya.

Dalam waktu yang sama, mereka turut mengambil iktibar terhadap setiap tindakan yang diambil oleh selebriti berkenaan terhadap pengganggu rumah tangga.

Terdapat juga komen dari netizen yang memaklumkan akuan lG kakak kepada lra kazar iaitu yasmin kazar yang semalam tular kini di tidak aktif.

Terdahulu pada semalam, Beberapa ciapan dari akaun Twitter milik kakak kepada isteri kedua pengarah Syamsul Yusof, Ira Kazar iaitu Yasmin Kaza didakwa menyindir Puteri Sarah dan keluarga Datuk Yusof Haslam.

Advertisement

Menerusi satu ciapan, kakak Ira itu didakwa mempersoalkan tindakan Puteri Sarah yang kerap memuatnaik hantaran di Instagram.

“Rosaklah perempuan perempuan yang suka ‘viral’ sana sini acah acah tersakiti dicurangi. Semua nak kongsi pada masyarakat lepas tu lalu di Timeline aku. Bodoh menyampah aku tengok. Engkau orang tak ada Tuhan ke?” ciapnya.

Selain itu, wanita itu turut menyifatkan tindakan Puteri Sarah adalah lucu.

“‘Kinda funny’ bila kau tak suka ‘fake account’ ganggu tapi tak sekat. ‘Kinda hilarious’ bila kau siap ‘pinned’ fitnah dari ‘fake account’. ‘You are damn funny, girl’. Oh and fake too,” tulisnya.

Tindakan kakak Ira itu mula mendapat perhatian dan mula diperkatakan dalam kalangan warganet menerusi komen yang ditinggalkan di Instagram Puteri Sarah.

Advertisement

“Tengok IG akak dia Yasmin Kaza, ‘if not mistaken’ asyik nak menangkan adik dia ja. Pelik kalau aku jadi kakak, adik buat perangai memang takkan mengaku adik buang jauh-jauh terus,” komen seorang pengguna.

Sumber : HM

Continue Reading

hi

Most Popular

Copyright © 2017-2018 ArenaBolaSepak.MY